Guide: Sådan kommer du i gang med at løbe

Det er ikke så underligt, at løb er blevet en yderst populær sportsgren og fritidshobby de seneste år. Man kan dyrke løb på mange måder, så der er noget for enhver smag – og så er det super sundt for kroppen og psyken!

Derfor er det også meget forskelligt, hvordan den brogede mængde af løbere dyrker denne motionsform. Nogle dyrker det som en konkurrencesport inden for atletik, triatlon eller maraton. Andre løber bare korte ture i hverdagene. Nogle folk løber alene, mens andre løber to og to. Og så kan løb også dyrkes i løbeklubber!

Der er i sandhed mange måder, som man kan dyrke løb på. Drømmer du om at komme i gang med at løbe, men kniber det med modet? Vi giver dig her en kort guide til nye løbere!

 

Start roligt ud

Når du starter med at løbe, er det vigtigt at du starter roligt ud. Giver du den for meget gas på din allerførste løbetur, kan du nemlig risiker, at dette også bliver din sidste. Den klassiske fejl, som man nye løbere begår, når de starter, er nemlig at de får presset sig selv for hårdt på de første løbeture.

Desværre kan dette give nogle ærgrelige skader som f.eks. skinnebensbetændelse eller voldsomme smerter i knæene og lysken. Benene skal vænnes til den nye motionsform, og derfor er det vigtigt, at du starter roligt ud, når du er ny som løber, så du undgår skader.

Start gerne med 2-3 løbeture om ugen, hvor du ikke løber længere end 1-2 km. Det er også vigtigt at huske på, at ligesom benene skal trænes op til løb, ligeledes skal konditionen trænes op til at kunne klare længere ruter. Derfor kan du som ny løber med fordel gå et par minutter i mellem dine løbeintervaller. På den måde undgår du at overanstrenge din krop, så du bliver skadet. Til gengæld får du en kæmpe succesoplevelse, når du så har gennemført ruten!

 

Byg din løbeform op

Efter et par uger, hvor du har løbet 2-3 gange ture om ugen på en længde af 1-2 km., burde du kunne begynde at mærke, at du får lettere og lettere ved at klare løbeturene. Måske kan du allerede klare 2 km. uden at stoppe op, fordi du trænger til en pause? Når du kan løbe ruterne på 1-2 km. uden stop, er det tid til at øge niveauet, så du kan bygge din løbeform op.

Dette er heldigvis ikke så kompliceret. Det eneste, som du skal gøre, er blot at planlægge en længere rute, så du fortsat bliver udfordret, når du løber. Det er dog vigtigt at skrive sig bag øret, at man stadig er begynderløber. Derfor er det heller ikke nogen fordel at øge sin rute for kraftigt; 1 km. ekstra kan sagtens gøre det!

Du kan få hjælp til opmåling af løberuter samt læse mere om løb på http://www.motion-online.dk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *