Fra én studerende til en anden: Sådan kommer du igennem studiet uden stress

Hverdagens gøremål har det fra tid til anden med at hobe sig op for enhver, og desværre er studiestress blandt unge ikke unormalt. Er du lige fløjet fra mors og fars rede for at stå på egne ben, og har du lige startet et helt nyt liv på en videregående uddannelse? Og er du en af de mange studerende, der før eller siden mærker til de pressede 20’er sammen med presset fra uddannelseslivet, bør du læse videre. Her giver vi dig nogle gode fif til hvordan du kommer helskindet igennem studiet – uden at få stress!

 

Planlægning og atter planlægning

Det kan være nok så skræmmende at flytte hjemmefra, når det er første gang. Her står man i sin nye lejlighed eller på sit kollegieværelse, hvor man pludselig skal bygge videre på sit liv – uden at mor og fars, nødvendigvis, blander sig.

Der skal handles ind. Der skal vaskes tøj. Der skal laves mad. Og man skal selvfølgelig holde alle de vilde fester, som man ikke fik lov til at holde, da man boede hjemme ved de gamle!

Stress over studietMan har alt den frihed (som man længe har drømt om!) til at gøre disse ting, og tempoet sætter man selv. Heldigvis! Men for mange – inklusive mig selv – er det hele skredet, og pludselig mærker man det både på økonomien, pensum og energiniveauet, at man måske har givet sig selv lidt for meget frihed under glædelsesrusen over at være flyttet hjemmefra.

Heldigvis er der en mening med, at så mange voksne (folk over 30) har en kalender. Selv om den måske fylder, er lidt ”old-fashion”, og selv om du selvfølgelig kan rumme dit eget liv inde i hovedet, så er du allerede hjulpet godt på vej med et studieliv uden stress, hvis du bruger en kalender til at planlægge dit liv. Hvilke dage kan du komme til fredagsbar? Hvornår skal du læse, mødes med studiegruppen og være til undervisning? På hvilke tidspunkter af ugen giver det mest mening at handle ind?

Et studieliv uden stress kræver ikke, at man nøje skal planlægge alle sine dage. Der skal også være plads til spontanitet i livet! Men har man blot et ugentligt skema skrevet ned et sted, kan det værste tidspild og de værste overspringshandlinger undgås – og med et fast skema, der er lavet af dig selv, har du hermed nogle gode guidelines til et studieliv uden stress!

 

Gå en tur, mediter – eller tag en power-nab!

Det lyder fjollet – men det er det bestemt ikke! Der findes nemlig ikke kun den slags studerende, der giver sig selv lidt for meget frihed. Der findes i høj grad også mange studerende, der aldrig giver sig selv bare en lille smule frihed. Og uden at par timers daglig frihed, sker det ofte, at man glemmer, at hjernen også er en muskel og ikke bare en computer, som du selv er herre over.

Jep, hjernen er en muskel. Her gælder det samme princip, som når man træner sin krop. Efter træning bliver kroppens muskler ømme, fordi musklerne restituerer. Det samme gør hjernen, når den har arbejdet hele dagen. Den restituerer og bliver træt.

Derfor er det vigtigt at tilvænne sig vanen med et par timers ro til hovedet, når man flytter hjemmefra for at studere. Sæt dig ned og mediter en halv time eller gå en god lang tur, hvor du får frisk luft ned i lungerne og får tankerne lettet. Eller tag en power-nab, hvis pensum eller studenterbaren har holdt dig vågen til de sene nattetimer.

Du kan læse mere om, hvordan du undgår at blive ramt af studiestress på https://arbejdslyst.dk/undgaa_studiestress.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *